Webbaserat program sätter fart på de fysiskt inaktiva

Från fysisk inaktiv till över tre timmars rörelse i veckan. Med hjälp av LifePulse webbaserade program får de minst aktiva medarbetarna hjälp att göra en långsiktig hälsoförändring.

Text: BIZMAKER

– Eftersom programmet är individanpassat når det även de som är minst fysiskt aktiva. Att nå den gruppen är av avgörande för att få ett resultat på företagets produktivitet och lönsamhet, säger Pernilla Zsaludek Viklund, grundare av LifePulse.

Energi- och miljöbolaget HEMAB i Härnösand har använt programmet med mycket goda resultat.

Hela 93 procent av medarbetarna genomförde PulseCheck, en nulägesanalys där företagen kartlägger medarbetarnas gemensamma hälsa inom 12 olika områden.

Därefter delades de in i tre grupper beroende på fysisk aktivitetsnivå. Med utgångspunkt från deras hälsostatus fick de under åtta månader tillgång videoklipp, olika frågeställningar, coachande samtal och uppföljning.

Resultaten visar att aktivitetsnivån ökade i alla grupper.

– Inte minst de som rörde sig allra minst, under en timme i veckan, har haft en fantastisk utveckling. Nu rör de sig i snitt 3,5 timme i veckan, säger Pernilla Zsaludek Viklund.

Jonas Nyberg, administrativ chef på HEMAB, är mycket nöjd med resultaten.

– Vi har lyckats ge den minst aktiva gruppen förutsättningar och stöd för att komma i gång med aktiviteter för att förebygga sjukdomar och få en bättre balans i livet. LifePulse engagemang har varit stort och jag uppskattar särskilt upplägget som inkluderade individuell coaching och uppföljning, säger Jonas Nyberg.

För att nå de minst aktiva är det viktigt att börja försiktigt, påpekar Pernilla Zsaludek Viklund. Att dra i gång tävlingar och dela ut gymkort fungerar sällan för den som känner ett motstånd att röra sig.

– Vi började långsamt, exempelvis med korta lunchpromenader, för att ge deltagarna en tilltro till sin egen förmåga. Efter ungefär tre månader kom en stor vändning då deltagarna verkligen kände hälsoeffekterna av att röra på sig. Då började även motivationen öka till fysisk aktivitet och förbättrad hälsa.

Sista delen av programmet handlar om vidmakthållandet, att fortsätta de nya vanorna efter hälsoinsatsen.

– Genom att identifiera olika risksituationer och förbereda sig för dem kan man hitta strategier som fungerar resten av livet.

 LifePulse program är färdigutvecklat och ska nu marknadsföras på bred front.

– Just nu har vi ett introduktionserbjudande för företag och organisationer som vill genomföra nulägesanalysen PulseCheck i början av 2022, säger Pernilla Zsaludek Viklund.

LifePulse är ett av företagen i BizMakers inkubator.